مشارکت آنلاین شهرها

چرا شهرها باید مشارکت مدنی آنلاین داشته باشند

مشارکت مدنی به معنی تشویق شهروندان به زندگی اجتماعی و شکل دهی به آینده جامعه است. با پیشرفت فن‌آوری‌های مدرن، مدیریت شهری می‌تواند به صورت آنلاین ارتباط بیشتری با شهروندان داشته باشد. آنچه در ذیل آمده ۵ دلیل مهم در خصوص این است که چرا باید به سمت مشارکت مدنی آنلاین پیش رفت.

هر دوی فعالیت‌های آنلاین و آفلاین تلاش دارند تا مشارکت مدنی را بهبود بخشند. با ظهور شهرهای هوشمند و فن‌آوری‌های دیجیتال، راه های ارتباطی جدید نیز بنا شده‌اند. اما این بدان معنی نیست که دولت‌های محلی، تلاش های سنتی خود را کنار بگذارند.

رخدادهای آنلاین و آفلاین متقابلا منحصر به فرد نیستند. این رویکردها می‌توانند پشتیبان یکدیگر باشند. گاهی اوقات مشارکت های مردمی نیازمند تعهدات آفلاین می‌شود تا امور به درستی انجام شوند. برعکس این موضوع هم صادق است. امروزه شهرها به دنبال راه حل‌های دیجیتال و مشارکت های مردمی هستند تا بتوانند میزان بازدهی عملکردهای خود را ارتقاء بخشند.

  1. افزایش تعاملات با شهروندان

شهروندان به دنبال مشارکت های بیشتر هستند اما راه‌های ارتباطی آسان و در دسترس نداشته‌اند تا بتوانند ادراکات و بینش خود را به مدیران منتقل سازند. متاسفانه امروزه فرصت های مشارکت مردمی تنها به فرم های نظرسنجی کاغذی،رای گیری سنتی، ملاقات‌های شخصی و همین طور سالن جلسات شهری محدود شده است.

البته همه این روش ها باید نگهداری شوند اما فن‌آوری های مدرن به شهرها اجازه می‌دهد تا تعاملات بیشتری با شهروندان داشته باشند. این پلتفرم ارتباطی باید به گونه‌ای دو سویه باشد و مهم‌ترین هدفش ایجاد آینده ای بهتر برای شهروندان گردد.

  1. دسترسی اطلاعاتی آسان و گسترده با اقشار مختلف جامعه

رخدادهای آفلاین منبعی خوب مباحثه در گروه های کوچک می‌باشند اما شهروندان رغبت چندانی در خصوص این بحث های تخصصی ندارند. شهروندان این حس نیاز به مشارکت را در خود نمی بینند و یا نمی‌خواهند برنامه خود را تغییر دهند.

اینجاست که باید از ابزارهای مشارکت مردمی آنلاین استفاده نمود. این ابزارها سبب می‌شوند که مردم هرگاه که وقت و انرژی داشته باشند مشارکت کنند. این سبب می‌شود که شهروندان مشارکت مستقیم در آینده شهرشان داشته باشند و همه اقشار جامعه را به تکاپو بیاندازد.

 

  1. ایجاد هم افزایی با افزایش مشارکت سهامداران شهرها

شهرها تنها شامل دولت‌های محلی و شهروندان نمی‌شوند. جامعه مدنی، کارآفرینان، توریست‌ها و سازمان‌ها نیز از جمله مولفه های شهروندی هستند که در توسعه شهری نقشی اساسی ایفا می‌کنند. پلتفرم آنلاین این امکان را ایجاد می‌کنند تا همه افراد حقیقی و حقوقی در یکجا گردهم آیند و در توسعه پایدار شهری هم‌افزایی ایجاد کنند. البته این پلتفرم ها محدودیت های مالی سیستم مدیریت شهری را کاهش نمی‌دهند اما سبب می‌شوند که مقامات به طرز موثری بتوانند منابع در دسترس را مدیریت کنند.

 

  1. اعطای پاداش به مشارکت های شهروندی موثر

بازی آفرینی (گیمیفیکیشن) را در نظر بگیرید. بازی آفرینی یعنی آنکه از ساز وکار بازی در بافت های مختلف استفاده کنیم و باعث شویم تا شهروندان به خاطر تلاششان لایق پاداش شوند. هر اقدامامی که شهروندان به صورت آنلاین انجام می‌دهد سبب می‌شود تا امتیازی به وی اعطا شود. امتیازهای بیشتر سبب ایجاد انگیزه برای وی می شود و سرآخر می‌توان به شخصی که بیشترین امتیاز را آورده جایزه نقدی اعطا کرد.

 

  1. اندازه گیری، تحلیل و توسعه مشارکت های مدنی

مدیران شهری هنوز نتوانسته‌اند مشارکت های شهروندی را به صورت کامل تحلیل کنند و آن را بهبود بخشند. اما با پیشرفت ابزارآلات آنلاین می توان به آسانی میزان مشارکت مردمی را داده کاوی کرد و به نتایج مطلوب رسید.

برای مثال، داشبورد شهری با قابلیت سفارش سازی می‌تواند مفید باشد. داده های جمع‌آوری شده این قابلیت را دارند که به ما بگویند در جوامع شهری چه اتفاقاتی در شرف رخ دادن هستند،چه نیازهایی باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و ساختار دموگرافیک شهروندان مطالبه‌گر چگونه است.

در پایان اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم جهان به سمت فن‌آوری‌های نو پیش می‌رود و هر گونه رویکرد قهرآمیز در این خصوص مشکلی را حل نخواهد کرد. به منظور بهبود مدیریت شهری باید نبض شهر را بدست گیریم تا بتوانیم روند تحولات را بهتر پیش بینی کنیم و متعاقبا آینده‌ای بهتر را ترسیم کنیم.

منبع: www.citizenlab.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *