digital_detox

اعتیاد به اینترنت چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

امروزه با پیشرفت فن آوری و همچنین افزایش سرعت اینترنت اختلالات روانی جدیدی نیز ایجاد شده است. به عنوان مثال افراد زیادی در سرتاسر جهان به دنیای اینترنت معتاد شده اند و نمی توانند ساعتی را بدون آن بگذرانند. یکی از روشهای مقابله با این معضل سم زدایی دیجیتال یا همان digital detox  است.

سم زدایی دیجیتال عبارت است از دوره‌ای که طی آن شخص معتاد به وسایل الکترونیکی (به ویژه اینترنت) از رایانه و گوشی هوشمند، خود را دور نگه می‌دارد. این دوره سبب می‌شود تا استرس کم‌تر شود و تعاملات اجتماعی نیز به سطح فیزیکی و واقعی بیاید.سم زدایی دیجیتال پدیده‌ای نوظهور در دنیای مدرن است و عکس‌العملی است به حجم سنگین اطلاعات که از رسانه‌های جدید و ابزارآلات دیجیتال به سمت شخص می‌آید. آنلاین بودن به طور پیوسته ممکن است تاثیر منفی بر تجربه کاربری داشته باشد و در نتیجه وی به صورت موقت می‌خواهد تا خود را از ارتباطات دیجیتال دور نگه دارد.

انگیزه‌ های متفاوتی ممکن است پشت سم زدایی دیجیتال وجود داشته باشد. در برخی از موارد ممکن است پاسخ احساسی منفی به کاربرد فن‌آوری باشد مانند عدم رضایت یا ناامیدی از ابزارآلات دیجیتال و کاربرد آنها. در دیگر موارد، کاربرها ممکن است فن‌آوری را عامل مصرف بالای زمان و انرژی‌شان بدانند و بخواهند کنترل دوباره زندگی‌شان را بدست بگیرند. برخی از مردم ممکن است دلایل سیاسی و اخلاقی در استفاده از فن‌آوری داشته باشند و یا ممکن است از اینکه حریم خصوصی‌شان از بین برود هراس داشته باشند.اختلالات اعتیاد به اینترنت نیز از دیگر مواردی است که کاربران را به سمت سم‌زدایی دیجیتال تشویق می‌کند.

ادعا می‌شود استفاده مداوم از وسایل دیجیتال در محیط کاری سبب افزایش سطح استرس و کاهش میزان بهره‌وری می‌شود. برخی از ویژگی‌های فن‌آوری باعث می‌شود تا نتوان بین کار و تفریح تمایز ایجاد کرد. درضمن، اتصال مداوم به اینترنت در محیط کاری باعث وقفه‌های بیشتر در انجام وظیفه می‌شود. گمان برده می‌شود که اگر به کارکنان اجازه داده شود تا مدتی از ساعات کاری خود را بدون اینترنت بگذرانند، میزان بهره‌وری‌شان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

چندوظیفه‌گی که به صورت ذاتی در وسایل متصل به اینترنت وجود دارد به شدت بر توانایی یادگیری تاثیرگذار خواهد بود و استفاده از این وسایل به عنوان سکویی برای یادگیری توصیه نمی‌شود. کاهش اطلاعات باعث می‌شود تا مغز بهتر بتواند بر کیفیت اطلاعات تمرکز کند.

دیگر مزایای سم‌زدایی دیجیتال عبارتند از:

  1. سلامت ذهنی بهتر: دانشمندان معتقدند که وقفه های مداوم ناشی از گوشی‌های هوشمند برای مغز ما خوب نیست. این وقفه ها مانند شکر زیاد و یا چربی برای مغز ما مضر هستند.
  1. ارتباطات انسانی بهتر: با سم‌زدایی دیجیتال می ‌توان روابط انسانی بهتری را تجربه کرد. برخی از مردم به خاطر نبود ارتباطات چهره به چهره و کاهش دامنه توجه‌شان دچار مشکلات ارتباطی جدی با دیگران شده‌اند. گذراندن وقت بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و نبود روابط اجتماعی فیزیکی تاثیر منفی بر مهارت‌های اجتماعی و توسعه ارتباطی خواهد داشت.
  1. بهره‌وری بیشتر: تلفن‌های همراه و ابزارک‌ها (gadget) سبب حواس‌پرتی، بی‌دقتی و کاهش عملکرد می‌شوند.
  1. وضعیت جسمانی بهتر: تاثیر فیزیکی استفاده زیاد از فن‌آوری مانند درد شانه، بازو و مچ‌ها، خستگی ‌چشمها و کم‌خوابی جبران خواهد شد.

طبق مطالعات اخیر، مردم ترجیح می‌دهند بدون غذا و یا دیگر نیازمندی‌های روزانه خود زندگی کنند تا بدون تلفن‌های هوشمند خود سر کنند. در نتیجه، سم‌زدایی دیجیتال آن طور که گمان برده می‌شود آسان نیست. علائم شامل عدم تمرکز، حس ناراحتی در نبود وسایل دیجیتال و یا شارژ باتری کم، عدم توجه به دیگران هنگام کار با وسیله دیجیتال خود و کاهش بهره‌وری.

سم‌زدایی دیجیتال بیشتر از هر زمان دیگری ضروری شده است و بسیاری از سازمان ها و افراد به منظور ایجاد توازن در زندگی‌شان به دنبال آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *